KDU.breadcrumbs.homeAktuálně Aktuality 2010 Nebudu volit pravici ani levici, budu volit stranu křesťanskou
Zpět

Nebudu volit pravici ani levici, budu volit stranu křesťanskou

Přidáno 18. 5. 2010
Ilustrační foto
„Kdo má dvoje oblečení, dej tomu, kdo nemá žádné, a kdo má co k jídlu, udělej také tak."… "Nevymáhejte víc, než máte nařízeno."… "Nikomu nečiňte násilí, nikoho nevydírejte, spokojte se se svým žoldem…" Lukáš 3, 11-14 
Volit pravici - nebo levici? Nebo volit stranu křesťanskou, i když nemusí být ve všem úplně podle našich představ … My křesťané naštěstí nemusíme hledat nic složitého. Stačí vzít skutečně vážně Boží Slovo a být otevřený Duchu Svatému při četbě Písma. Jan Křtitel uvedenými slovy nehovoří jen k tehdejší elitě židovského národa, ale oslovuje každého z nás a právě v této době.

Zklamáním jsou v tomto směru naše „pravicové strany,“ které opustily běžnou lidskou solidaritu a hlásají nepokryté individuální sobectví. Pokud hrdinsky hovoří o nutnosti utahování opasků – nemají tím ani tak na mysli opasky své, ale myslí tím například maminky s dětmi, kterým snížily peněžitou pomoc v mateřství (na kterou si maminky platí sociální pojistné) o celých 20 %. Státní rozpočet tak „ušetří“ necelé 2 miliardy Kč, ale bohužel na investicích do budoucna – na dětech – tedy na tom nejhorším místě, jaké lze vůbec vymyslet. Těmto stranám zároveň nevadí utrácení desítek miliard za předražené dálnice, elektronické viněty do aut či předražené ekologické zakázky.

Křesťanské učení i křesťanská praxe měly od samého počátku vždy výrazný sociální rozměr. Sociální ale neznamená socialistický. Na křesťanství totiž nikdy nebylo a není nic levicového, ačkoli si to mnoho lidí plete nebo to dokonce zneužívá jako nálepku. V úvodním citátu svatý Jan Křtitel zcela jistě neříká: „Kdo nemá žádné oblečení, vezmi tomu, kdo má dvoje…“ Písmo svaté nikdy nevyvolává nenávist žádné skupiny proti té druhé a jednozačně vyzývá ke skromnosti, k pracovitosti a k vzájemné úctě a pokoji.

„Zakládejte si na tom, že budete žít pokojně, věnovat se své práci a získávat obživu vlastníma rukama, jak jsme vám již dříve uložili. Tak získáte úctu těch, kdo stojí mimo, a na nikoho nebudete odkázáni…“ 1 Tesalonickým 4,11-12

Solidarita založená na vzájemné lásce a pochopení musí být vždy oboustranná – solidarita dávajícího s tím, kdo přijímá, i solidarita přijímajícího s tím, kdo dává.

Krize současného sociálního státu
Nevyváženost nastavení našeho daňového a sociálního systému vynikne, když například porovnáme výši příjmu rodin s dětmi se současnou výší důchodů. Při průměrné výši důchodu 9 800 Kč měsíčně tak rodina se třemi dětmi musí při současném zdanění a odvodech vydělat 63 000 Kč hrubého příjmu měsíčně, aby v přepočtu na jednoho člena domácnosti dosáhla alespoň životní úrovně průměrného důchodce. Rodina se čtyřmi dětmi už musí vydělat 76 000 Kč a rodina s pěti dětmi dokonce 90 000 Kč. Ale ani důchody nejsou vypláceny všem ve stejné výši – a tak například matka, která vychovala za svůj život sedm vysokoškolsky vzdělaných dětí pobírá nespravedlivě nízký důchod ve výši kolem 3 000 Kč. Tyto tři základní generace – rodiče, prarodiče i děti – však nikdy nestojí proti sobě, ale musí být chápány jako přirozený základ vztahů v rámci skutečné mezigenerační solidarity.

Přehlížení přirozeného ekonomického významu rodiny a dětí jako investice do budoucího rozvoje však dovedlo naši zemi až na pokraj demografické propasti. Ta představuje nejzávažnější rizikový faktor narůstajícího zadlužení našeho státu.

Dosavadní pravicové i levicové vlády v posledních 20 letech zadlužily náš státní rozpočet až do výše 1,2 bilionu Kč a utratily všechny výnosy z privatizace. Za stejné období svou nevyváženou sociální a rodinnou politikou znevýhodňující rodiny s dětmi přispěly k vytvoření demografického dluhu ve výši více něž 1 milionu nenarozených dětí. To v přepočtu na reprodukční náklady, které by musely rodiny na výchovu takového počtu dětí vynaložit, činí dalších 1,5 až 3 bilionů Kč skrytého dluhu.

Náš národ vymírá - národ bez dětí je národ bez budoucnosti
V důsledku toho nám minimálně v nejbližších 25 letech bude chybět více než 1 milion ekonomicky aktivních spoluobčanů – podnikatelů a manažerů firem vytvářejících další pracovní místa, živnostníků, zemědělců, učitelů, vědců, zaměstnanců v průmyslu a dalších profesí zajišťujících rozvoj naší ekonomiky v podobě tvorby hrubého domácího produktu a platby daní a odvodů do sociálního a zdravotního systému. V důsledku toho nám bude chybět 1 milion dobře připravených spoluobčanů s přirozeným vztahem k naší zemi a s přirozeným sociálním cítěním, které je vlastní naší kultuře založené na hodnotách křesťanství a humanismu a kterému se člověk naučí právě v rodině.

Pokud u nás nedojde k narovnání těchto přirozených ekonomických vztahů a navrácení přirozeného ekonomického významu rodiny v tvorbě a reprodukci lidského kapitálu - nelze u nás očekávat ani navrácení výše porodnosti na žádoucí vyrovnanou úroveň. Pak zároveň také nebude možné do budoucna udržet ani dlouhodobě vyrovnané veřejné finance našeho státu.

V tomto smyslu se lze rovněž odvolat na prorocká slova papeže Benedikta XVI. v jeho sociální encyklice Caritas in veritate („Láska v pravdě“):
„Rád bych připomenul všem, zejména těm, kdo vládnou a kdo se snaží obnovit světový ekonomický a společenský řád, že prvním kapitálem, který je třeba chránit a ocenit, je člověk, lidská osoba ve své integritě: Člověk je původce, střed a cíl veškerého hospodářského a společenského života.“

A dále tamtéž: „Morálně odpovědná otevřenost vůči životu představuje společenské a ekonomické bohatství. Velké národy byly schopny se vymanit z chudoby mimo jiné díky velkému počtu a schopnostem svých obyvatel. Na druhou stranu kdysi vzkvétající národy prožívají nyní období nejistoty, někdy i úpadku, a to v důsledku klesající porodnosti, která je hlavním problémem blahobytných společností. Snížení počtu narozených dětí někdy i pod hranici takzvané prosté reprodukce způsobuje krizi systému sociálního zabezpečení, zvyšuje jeho náklady, vede ke snižování uložených úspor, a tím i finančních zdrojů nezbytných pro investice, omezuje možnost disponovat kvalifikovanými pracovními silami, a tak ubývá „mozků“, z nichž může národ čerpat pro své potřeby.“

…„V tomto ohledu jsou státy povolány zavádět politiku, prosazující centrální postavení a integritu rodiny, jež je založena na manželství mezi mužem a ženou, první životodárné buňce společnosti, a starat se o její ekonomické a finanční problémy s ohledem na její vztahovou podstatu.“

Ježíš nám předkládá zcela odlišný pohled na svět, než je honba za majetkem a úspěchem v našem západním kapitalismu. Levice i pravice nás straší nedostatkem hmotných věcí. Evangelium chce místo pohledu nedostatku ukázat pohled hojnosti – pohled hojnosti skutečných hodnot. Místo vize strachu ukazuje vizi milosti. Právě toto působí milost - dává sílu a moc těm, kdo skutečně milují Boha a důvěřují mu, zatímco všechny ostatní ponechává v říši promarněných příležitostí. Papež Benedikt XVI. nás ve své encyklice vyzývá: „Chtít společné dobro a přičiňovat se o ně je požadavek spravedlnosti a lásky. Každý křesťan je povolán k této lásce podle svého povolání a podle toho, jak může uplatnit svůj vliv v uspořádání společnosti... Na dynamiku přijaté a darované Boží lásky odpovídá sociální nauka církve – jako zvěst pravdy o lásce Kristově ve společnosti. Tato pravda je potřebná pro rozvoj a odpovídající řešení závažných sociálně ekonomických problémů, které trápí lidstvo. A ještě potřebnější je, aby tato pravda byla milována a dosvědčována.“

Proto prosme v modlitbě o dary proroctví a rozlišování a jděme k volbám.
Ing. Otakar Hampl, Ph.D.
Člen společenství rodin Sekulárního františkánského řádu a Sdružení YMCA - Živá rodina