KDU.breadcrumbs.homeAktuálně Monitoring 2008 Kraj uvažuje o privatizaci správy silnic
Zpět

Kraj uvažuje o privatizaci správy silnic

Přidáno 15. 7. 2008
Velmi ostře se ohradili lidovci, kteří v krajském zastupitelstvu třímají prapor opozice, proti záměru vedení kraje umožnit do krajské správy a údržby silnic vstup soukromého partnera.
Hradec Králové - I o prázdninách myslí některé strany na podzimní krajské volby. Velmi ostře se teď ohradili lidovci, kteří v krajském zastupitelstvu třímají prapor opozice, proti záměru vedení kraje umožnit do krajské správy a údržby silnic vstup soukromého partnera.

Ten by podle náměstka královéhradeckého hejtmana Petra Kuříka (ODS) přinesl do společného podniku potřebné peníze, které kraji na údržbu silnic chybí. „Pro příští rok nám na údržbu chybí 200 milionů. Bude-li krutá zima, v polovině dubna skončíme, propustíme třetinu zaměstnanců, prodáme stroje a budeme moci vyhlásit konkurz,“ řekl Kuřík zastupitelům. Podle nabídky, s níž zastupitele seznámil, má zájem o vstup do krajské Správy a údržby silnic společnost KHIS. Ta by s krajem vytvořila novou akciovou společnost, v níž by byl majetek rozdělen přesně napůl.

Ve hře jsou dvě varianty Podle dopisu, jejž má MF DNES k dispozici, představenstvo KHIS, kterou tvoří stavební firmy Sovis, Stavremo a Mados MT, navrhuje dvě varianty:
1. KHIS odkoupí od kraje movitý majetek za 200 milionů korun
2. za poloviční podíl ve společnosti zaplatí 100 milionů.

Opozice však oba návrhy odmítá. „Jestliže se do soukromých rukou převede oblast, kde není konkurence, bude tu snaha maximalizovat zisk a porostou ceny,“ uvedl lidovecký zastupitel Vladimír Derner. Dodal, že proti soukromému podnikání v oblasti správy a údržby silnic nic nemá, ale bylo by vhodnější, kdyby správa na jednotlivé zakázky vypisovala výběrová řízení. „Krajská rada usiluje o privatizaci veřejných služeb, a to nikoli s cílem zajistit efektivní využití veřejných prostředků, ale podle mého názoru pro zajištění dobrých kšeftů pro spřízněné firmy. Tak jako se to projevilo, když ODS v Hradci svěřila parkování soukromé firmě a vše se zdražilo. Očekávám stejný dopad na správu a údržbu silnic,“ prohlásil Derner.

Mluvčí kraje Imrich Dioszegi včera řekl, že kraj, kde vládne ODS, chce prověřit i jiné možnosti, jak činnost správy a údržby silnic ekonomicky zlepšit. „Přípravy vstupu partnera jsou nyní pozastaveny. Rada bude jednat i o jiných způsobech fungování správy silnic, nedá se však vyloučit, že návrh předloží již na zářijovém jednání zastupitelů,“ uvedl Dioszegi.

Podle Jiřího Veselého, lídra lidovců, kteří pro volby vytvořili s nestraníky volební uskupení Koalice pro kraj, rozhodnutí o privatizaci správy silnic před volbami by bylo téměř nevratné. „Bude záležet, jakou formou to bude připraveno, ale v takových případech se zpravidla jedná o smlouvy na desetiletí,“ uvedl.

„Tlak ODS na privatizaci ukazuje, že si není jista volebním výsledkem, jinak by rozhodnutí nechala na čas po volbách,“ dodal Derner.

Správa a údržba silnici má přes 500 zaměstnanců a disponuje asi stovkou sypačů. Letos jí kraj přidělil na údržbu silnic 356 milionů korun a na provoz deset milionů.
Silničáři se v kraji starají o více než 3 700 kilometrů silnic. Mladá fronta DNES 15.7.2008 rubrika: Kraj Hradecký strana: 2 autor: JAN HRUDKA