Ceny parkovného na místech, která nám krajský úřad pronajal v královéhradeckém Novém pivovaru, si určujeme sami, tvrdí společnost Atol, která v krajském městě provozuje parkovací systém. Firma v sídle úřadu nedávno stání zdražila až o 50 %.
Hradec Králové - Ceny parkovného na místech, která nám krajský úřad pronajal v královéhradeckém Novém pivovaru, si určujeme sami, tvrdí společnost Atol, která v krajském městě provozuje parkovací systém. Firma v novém sídle úřadu nedávno stání zdražila až o 50 procent, čímž rozladila představitele hradecké radnice. Zdražení totiž neprojednala tak jako v jiných případech s městskou radou.
„Protože jde o komerční pronájem, nepodléhá schvalování cen magistrátu ani kraji,“ uvedl ve svém prohlášení Atol.
Zájem na regulaci cen by mělo mít město i kraj Ukazuje se, že společnost si zřejmě může na 149 místech, která jí krajský úřad ve svém novém sídle pronajal, ceny diktovat zcela libovolně. Město by přitom mělo mít ze své pozice systém parkování pod kontrolou. Zájem na regulaci cen by měl mít i kraj, i když parkování v Hradci do jeho kompetencí nespadá. „V lednu a v únoru jsme stanovili v parkovacím domě zaváděcí sazbu 15 korun za hodinu, od 7. března vstoupila v platnost standardní cena 20 korun za hodinu,“ uvedla firma. Tato cena prý odpovídá lokalitě v centru a odráží náklady spojené s provozem parkovacího domu. Magistrát tento krok označil za nestandardní a chce, aby mu firma svůj postup vysvětlila.
Pokračování na str. C2
Parkování v Hradci? I za tržní ceny
Pokračování ze str. C1
Všechna stání v Novém pivovaru spravuje Atol. Město tam má 226 parkovacích míst a všechna jsou prodána stálým uživatelům. Kraj tam má vyhrazeno 50 míst pro zaměstnance či návštěvy, tato stání jsou zdarma. O pronájmu dalších 149 parkovacích míst uzavřel kraj s Atolem smlouvu o pronájmu na pět let. Nájemné činí dva miliony korun ročně, Atol také hradí provozní náklady, například topení a vzduchotechniku.
„Cena podnájmu parkovacích míst se nebude měnit dva roky a pak půjde nahoru,“ řekl mluvčí kraje Imrich Dioszegi. Dodal, že smlouva umožňuje, aby na vyšším výdělku Atolu vydělal i úřad.
Podle vedení kraje je zvýšení cen přijatelné, někteří opoziční krajští zastupitelé ale tento krok kritizují. „Občané si krajský úřad velice tvrdě zaplatili na svých daních, takže by jim kraj měl na oplátku nějaký komfort poskytnout,“ tvrdí lidovecký zastupitel Vladimír Derner. Dodal, že by se problematika parkování mohla dostat i na jednání krajského zastupitelstva. Kraj uvádí, že regulace cen funguje i sama o sobě. Pokud by bylo parkovné předražené, nikdo by prý místa nevyužíval. „Zvýšení ceny o pětikorunu na hodinu není nic, nad čím bychom měli lomit rukama,“ míní náměstek hejtmana Miloslav Plass. Bez bližších podrobností také uvedl, že kraj se s Atolem může o nastavení cenové politiky bavit a že své možnosti má i město.
Společnost Atol se bude podle smlouvy s radnicí o parkování ve městě starat třicet let. Jejím úkolem je vytvořit několik tisíc nových parkovacích míst. Budoucnost vidí mimo jiné právě v parkovacích domech, které by prý měly být výrazně levnější než stání na ulici. Firma v poslední době značně zvýšila platby za stání, což vyvolalo vlnu kritiky. Vysoké tarify jsou zejména na Velkém náměstí - první dvě hodiny parkování tam stojí po 50 korunách, od třetí hodiny je to 100 korun za hodinu. Do ledna tam lidé zaplatili za hodinu nejvýš 30 korun. Rada města nedávno odsouhlasila, že se ceny parkovného naVelkém náměstí sníží alespoň o víkendu a v noci. Mladá fronta DNES 20.3.2008 rubrika: Kraj Hradecký strana: 1 autor: JIŘÍ HOŠNA