KDU.breadcrumbs.homeAktuálně Monitoring 2008 Problémy s parkováním v Hradci Králové
Zpět

Problémy s parkováním v Hradci Králové

Přidáno 15. 12. 2008
Marek WOLLNER, moderátor
--------------------
Registrace návštěv, jak někde v dávné a daleké zemi Sovětů. To platí pro obyvatele Hradce Králové, pokud jejich návštěva přijede autem a chce zaparkovat. Novinku zavedla firma, která dostala od města na starost vyřešení tradičního problému, kam s přibývajícími auty. Jde o typ projektu s úředním názvem PPP, který se má stát budoucností státní správy. Tady je ukázka, jak to vypadá, když se Public Private Partnership promění v plný pytel problémů. Více Filip Černý.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Pan Kalina čeká návštěvu. Přijede synovec s rodinou. Panu Kalinovi je osmdesát pět roků a zažil už leccos, a tak se moc nediví, že v Hradci Králové musí teď své návštěvy ohlašovat předem. Ne úřadům, ale soukromé firmě Atol. Jde o kartičku, kterou musí mít synovec za oknem auta, aby mohl zaparkovat před jeho domem.

osoba
--------------------
Ale musíte mi nahlásit, který den, který den přijede na návštěvu, a nahlásit číslo auta. Já vám to zapíšu do kartičky, tu vám za dvacet korun prodám.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Pan Kalina je obětí skutečnosti, že sídliště, na kterém bydlí pětatřicet let, je blízko centra. Firma Atol za parkování ve vnitřním městě vybírá parkovné. Kdo neplatí, neparkuje.

Dušan ČÍŽEK, předseda představenstva firmy Atol a. s.
--------------------
Jestliže zpoplatníte centrum města a zpoplatníte ty plochy kolem toho centra a součástí těch ploch kolem centra bezprostředního jsou rezidenční zóny a ty by zůstaly nezpoplatněné, došlo by pouze k tomu, že veškerá vozidla, která jezdí do té zóny a chce zaparkovat, by zaparkovala tam, kde se neplatí, to znamená v rezidenčních zónách.

Lenka TRKALOVÁ, iniciátorka petice proti systému parkování
--------------------
Tady máme petiční archy, tak jak jsme je sebrali. Předpokládáme, že je něco mezi pěti šesti tisíci podpisy. Firma Atol se tady rozlejzá po Hradci jak neštovice, když se to tak veme, a ze smlouvy k tomu mají plný právo.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Město Hradec Králové předalo zdarma většinu svých parkovišť soukromé firmě. Příštích třicet let bude za parkování vybírat poplatky firma Atol, a to do své kapsy. Městu sice nezaplatí nic, ale má důležitý závazek - musí postavit tisíc nových stání za své peníze. Na nich bude také vybírat parkovné. Tak pomůže řešit městské problémy s auty. Město se zavázalo, že nově postavená, ale třeba i nedostavěná parkoviště od firmy časem odkoupí. Jeden parkovací dům staví Atol právě teď, další místa pro auta budou do třiceti let. Přesné datum kolaudace smlouva mezi městem a firmou kupodivu nestanoví.
Proč tam není termín, dokdy se musí ten další parkovací dům postavit?

Josef MALÍŘ, náměstek primátora Hradce Králové /Volba pro město/
--------------------
No, tak je to zase otázka toho, postavení té koncesní smlouvy, jak a kdo na sebe je ochoten vzít jaká rizika. My teď ...

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
A jakým způsobem myslíte, že je ...

Josef MALÍŘ, náměstek primátora Hradce Králové /Volba pro město/
--------------------
No, nejpozději do třiceti let to musej prostě postavit tak jako tak.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Projekt začal před dvěma lety, kdy firma postavila parkomaty a začala vybírat. Hradečákům systém nikdo nevysvětlil a lidé ho vlastně úplně odmítli.

Antonín KALINA, obyvatel "rezidenční zóny"
--------------------
Lidi jsou roztrpčený.

obyvatelka "rezidenční zóny"
--------------------
Když mi přijede někdo na návštěvu, tak já mu můžu půjčit kartu, ale sama musím vodjet někam, nevím kam, no. Takže nic moc.

Stanislav ĎOUBAL, novinář, MF DNES, redakce Hradec Králové
--------------------
Dá se říct, že to začíná u té pomyslné desetikoruny, kterou, kterou musí lidé vytáhnout a podle nich věnovat soukromé firmě na její podnikání.

Vladimír DERNER, radní Královéhradeckého kraje /KDU-ČSL/
--------------------
Myslím si, že tato situace v parkování měla i významný vliv na rozhodování voličů v Hradci Králové při volbách do krajského zastupitelstva. ODS tady utrpěla významnou porážku.

Boris HERMAN, náměstek primátora Hradce Králové /ODS/
--------------------
To byl prostě fakt, se kterým se každý, kdo byl na radnici posledních patnáct let, potýkal. Nárůst motorových vozidel za posledních dvacet let na dvojnásobek. My jsme řešili, jakým způsobem tento systém nějak zregulovat.

Dušan ČÍŽEK, předseda představenstva firmy Atol a. s.
--------------------
Ta smlouva stanoví několik věcí úplně jasně. Říká, že parkování schvaluje rada města, to znamená výši parkovného v té dané lokalitě, a Atol sám o sobě nemůže si určit žádnou cenu parkovného. A druhá věc je, že Atol vytvoří tisíc nových parkovacích míst v parkovacích domech minimálně.

Boris HERMAN, náměstek primátora Hradce Králové /ODS/
--------------------
Městu to šetří peníze z rozpočtu města. My můžeme používat naše peníze, které máme v rozpočtu na prioritní akce, které máme.

Dušan ČÍŽEK, předseda představenstva firmy Atol a. s.
--------------------
Je to samozřejmě podnikatelský záměr, ale myslím si, že je výhodný i pro město a pro občany města, protože vlastně zajišťuje to, že vybrané peníze z parkování půjdou zase do parkování, což zatím tady v České republice jinde neplatí.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Teď se teda platí kolik?

Roman GRYM, hradecký podnikatel
--------------------
První půlhodiny třicet korun, hodina padesát, druhá hodina padesát a každá další hodina sto.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Mělo to nějaký dopad na podnikání tady v centru města?

Roman GRYM, hradecký podnikatel
--------------------
Nepochybně. Nepochybně, projevilo se to velmi negativně. Těch firem, které skončily vyloženě s odůvodněním, že jejich působení teď tady s problematickým parkováním je nemožné, tak bylo asi patnáct v té první fázi.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Pan Grym sepsal petici proti cenám, které jsou nejvyšší na Velkém náměstí, kde podniká. Lidé nechápou, že z parkování na veřejném prostranství nemá na rozdíl od jiných měst radnice žádný příjem.

Vladimír DERNER, radní Královéhradeckého kraje /KDU-ČSL/
--------------------
Pokud veřejnou službu poskytuje soukromá firma, má na to monopol, pak jejím zájmem není zájem občana a spokojenost občana, ale maximalizace jeho zisku a podle toho i v Hradci s parkováním vypadá.

Josef MALÍŘ, náměstek primátora Hradce Králové /Volba pro město/
--------------------
Preferujeme, aby ten zisk, a to je otázka toho, že máme svoje lidi v dozorčí radě, byl v maximální možné míře reinvestován zpátky do toho systému, jo. A samozřejmě, já vím, že je to problém, co je to přiměřený zisk a tak dále, a tak dále, ale pokud bychom chtěli participovat na zisku, tak bychom tím dávali jasný signál, že nám jde primárně o to na tom něco vydělat. Městu o to nejde.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Za firmou Atol stojí velká stavební společnosti BAK z Trutnova a několik do nedávné doby neznámých akcionářů. Atol zatím v Hradci každý rok vydělává v řádu milionů korun a začal investovat do stavby prvního parkovacího domu.

Vladimír DERNER, radní Královéhradeckého kraje /KDU-ČSL/
--------------------
To nejpodstatnější je, že smlouva dává naprosto exkluzivní postavení soukromé firmě, která má tady na třicet let zaručeno podnikání s rentabilitou bez ohledu na to, jaké přitom vytvoří náklady.


Boris HERMAN, náměstek primátora Hradce Králové /ODS/
--------------------
Prioritou není získávat z parkovacích domů, které i zafinancujeme z vlastního rozpočtu, dostávat prostředky z parkování do městského rozpočtu. Smyslem je prostě řešit situaci.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Spolupráci se soukromými investory v Hradci uchopili za zvláštní konec. Firma už dva roky vybírá peníze, ale žádné její investice dosud občané využívat nemohou. Nejsou ani nová parkoviště, ani zrekonstruovaná stání, ani žádné doprovodné služby. O ulice se stará město. Atol prostě vytyčil zóny, postavil parkomaty a inkasuje. Při bližším pohledu je zřejmé, že podobu třicetiletého kontraktu určovala firma, nikoli město.

Boris HERMAN, náměstek primátora Hradce Králové /ODS/
--------------------
Ta nabídka byla takhle položená, tam kdyby ta nabídka byla v té lepší variantě, ano, my nejdřív postavíme a pak budeme vybírat, tak samozřejmě by to bylo jak pro občany a pro město naprosto ideální. Bohužel takovou nabídku jsme nedostali.

Dušan ČÍŽEK, předseda představenstva firmy Atol a. s.
--------------------
To, že mohlo být nejdříve požadováno postavení parkovacího domu a následně z výnosu té služby ten parkovací dům splacen, to, to je teďka můžeme říct ano, bylo by to bývalo lepší, kdyby to takhle bylo. Ale takhle to nestálo.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Kde všude se teď musí platit?

Antonín KALINA, obyvatel "rezidenční zóny"
--------------------
Skoro všude.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Chápete to, proč to tak je udělaný?

obyvatelka "rezidenční zóny"
--------------------
Chápu. Někdo si chce vydělat zas peníze, no, tak to je ... Nevím.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Abychom pochopili, jak se město dostalo do problémů, musíme se podívat na výběrová řízení a smlouvy. Před čtyřmi lety radnice vybrala firmu Atol v soutěži na výstavbu jednoho parkovacího domu. Uchazeč měl zároveň navrhnout systém parkování a Atol sliboval hory doly. Posuďte. Dva tisíce nových parkovacích míst, odstavná parkoviště napojená na MHD, chytré parkomaty na čipové karty, možnost koupit v parkomatu lístky na trolejbus. Nic z toho ale dnes v Hradci není a ani se to nechystá. Dům s pěti sty místy pro auta se teprve staví. Jak to, ptáme se radního, který na soutěž dohlížel.

Josef MALÍŘ, náměstek primátora Hradce Králové /Volba pro město/
--------------------
Atol přišel s tím, jejich právníci přišli s tím, že to původní řešení není reálné, to znamená, že musíme jít do nové soutěže.

Dušan ČÍŽEK, předseda představenstva firmy Atol a. s.
--------------------
Byly tam dvě výběrové řízení a to znamená, že v tom druhém výběrovém řízení tady ty požadavky nebyly součástí, nebyly součástí té nabídky nebo nebyly součástí té, toho zadání.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Proč město netrvalo na dodržení původních návrhů firmy?

Josef MALÍŘ, náměstek primátora Hradce Králové /Volba pro město/
--------------------
Kdybychom bývali dotáhli to původní ..., mohli dotáhnout to původní řešení do konce, což se ukázalo z hlediska právních předpisů nereálné, tak by tam některé povinnosti musely se stejně zakotvit. Pak je otázka, jakým způsobem by souhlasil ten koncesionář s tím, kdy mu to tam dáme, v jakých termínech a jaké povinnosti. Opakuju, prostě dostat pod smlouvu řadu takovýchto jakoby, řekl bych, deklaračních tvrzení, je velmi problematické obecně.

Stanislav ĎOUBAL, novinář, MF DNES, redakce Hradec Králové
--------------------
Tak lidé si mysleli a myslí si to zřejmě dosud, že město jde z nějakých důvodů firmě na ruku.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Atol Hradci navrhl vyhlásit novou soutěž na provozování systému parkování. Město to udělalo a nikdo jiný než firma Atol se do soutěže nepřihlásil.

Lenka TRKALOVÁ, iniciátorka petice proti systému parkování
--------------------
No, já z toho, co jsem vyčetla, tak se domnívám, že to je vyloženě namalovaný nebo udělaný tak, aby Atol tu zakázku dostal.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Jednu jistotu firma měla už před soutěží na systém parkování v Hradci. Připravovala stavbu parkovacího domu a město jí slíbilo, že kdyby náhodou nevyhrála soutěž, dostane za parkovací dům sto čtyřicet čtyři milionů korun bez ohledu na skutečné náklady na stavbu domu. Zeptali jsme se na názor renomovaných právníků.

Vilém PODEŠVA, právník, AK ROWAN LEGAL
--------------------
Potenciálně lze spatřovat problém v takovémto závazku, kdy v případě, že nebude ten konkrétní subjekt vybrán jako koncesionář v nějakém budoucím zadávacím nebo koncesním řízení, tak indikuje jakýsi skrytý finanční závazek ze strany města.

Vladimír DERNER, radní Královéhradeckého kraje /KDU-ČSL/
--------------------
Pokud jde o rizika, tak jsou pouze na straně města a občanů. Firma Atol má garantováno podnikání na třicet let s jasnou rentabilitou. To je prostě sen každého podnikatele.

Josef MALÍŘ, náměstek primátora Hradce Králové /Volba pro město/
--------------------
Když někdo hovoří, že na tom firma vydělá za těch třicet let miliardy, tak já, já se domnívám, že je to nesmysl. Jestli v rámci těch mantinelů, které má nastavený, na tom vydělá deset milionů nebo osmdesát milionů nebo sto, to já neumím říct. To v tuto chvíli neumí odpovědně říct ani management firmy Atol, protože to je prostě problém.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Problém to je, a to proto, že při takové akci by město mělo znát odhady nákladů a zisku dlouho dopředu, což potvrzují experti na tyto takzvané PPP projekty.

Vilém PODEŠVA, právník, AK ROWAN LEGAL
--------------------
Vždy na začátku zadavatel se na to podívá vlastním pohledem a vlastně vyzkoumá, jestli vůbec ten projekt je proveditelný a jestli se zaplatí z těch soukromých peněz. A samozřejmě i zhruba, jaká by měla být očekávaná úroveň těch poplatků a toho, co ten koncesionář za ty svoje služby bude chtít vybírat.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Město se zavázalo, že postavená parkoviště od Atolu za třicet let koupí za zbytkovou cenu. Čím novější objekty budou, čím později postavené, tím vyšší sumu radnice zaplatí.

Dušan ČÍŽEK, předseda představenstva firmy Atol a. s.
--------------------
Máte pravdu, že čím později to Atol postaví, tak tím by na tom mohl být jakoby výhodněji. Na druhou stranu my určitě nebudeme čekat deset let, my začneme stavět neprodleně.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Není to riziko, že vlastně oni to budou protahovat?

Josef MALÍŘ, náměstek primátora Hradce Králové /Volba pro město/
--------------------
To je sice jedna záležitost, druhá záležitost ale je, že pokud oni chtějí vydělat na parkovacím systému, to znamená ty investice splatit a ještě něco vydělat, pak je pro ně žádoucí, aby ten parkovací systém v plném rozsahu nebo v maximálním možném rozsahu fungoval co nejdříve. To znamená, samozřejmě potom je to otázka, na co jakoby sázet.

Stanislav ĎOUBAL, novinář, MF DNES, redakce Hradec Králové
--------------------
Reakce byla silná, je silná dosud. Podle mého názoru je to způsobem, jakým firma Atol prezentovala nebo spíš neprezentovala svůj záměr.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Tváří v tvář reakci obyvatel město i firma změnily přístup. Atol má nového majitele a taky čerstvého ředitele Dušana Čížka. Ten úplně zpřístupnil údaje z účetnictví firmy a na webu osobně odpovídá na dotazy lidí. Radnice nám poskytla veškeré dokumenty a nikdo z politiků se neskrýval před kamerou. Při popisu, proč je projekt výhodný pro město, jakoby ale ještě nebyla odvaha věci pojmenovat přesně.

Boris HERMAN, náměstek primátora Hradce Králové /ODS/
--------------------
My z rozpočtu města nedáváme do systému ani korunu. To je prostě výhoda.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Ve skutečnosti systém parkování stojí město hodně peněz. Tady pod krajským úřadem je podzemní parkoviště, které Hradec koupil a splácí za něj sto devadesát milionů korun. Toto stání město vložilo do parkovacího systému firmy Atol gratis. Atol za něj vybírá poplatky, které reguluje městská rada.
To znamená, vy jste se nezbavili toho problému parkování v Hradci Králové, pořád do toho ještě dáváte veřejné peníze.

Boris HERMAN, náměstek primátora Hradce Králové /ODS/
--------------------
Dáváme. Jenom vysvětluji, že handicap je ..., prostě byl v roce 2002 dva a půl tisíc, dneska je daleko větší - tři a půl tisíc prostě.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Handicap znamená, že chybí tři a půl tisíce parkovacích míst. Pokud Atol dodrží smlouvu, stále bude chybět dva a půl tisíce stání, další plochy se proto město chystá za své nakupovat. Problém zůstává. Jediným jistým vítězem smlouvy jsou zatím dva muži, kteří vše vymysleli a prosadili u radních. Vlastislav Pánek a Jiří Slánský právě prodali své akcie firmy Atol.
Zveřejníte tu cenu, za kterou jste to koupili?

Dušan ČÍŽEK, předseda představenstva firmy Atol a. s.
--------------------
Já nejsem oprávněn to zveřejnit. To bych to musel diskutovat s jedním akcionářem, ale myslím si, že ji nebudeme zveřejňovat.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Já jsem vás chtěl, pane Slánský, poprosit, jestli byste byl ochoten nám k tomu dát rozhovor televizní.

Jiří SLÁNSKÝ, bývalý akcionář Atol a. s., autor systému parkování
--------------------
Já už s Atolem nemám nic společnýho. Nejsem ve společnosti Atol. Čili nebudu se k tomu vyjadřovat.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Já vím, že tam nejste, ale, ale říkám, vydělal jste na tom, že jo, vydělal jste na té smlouvě s radnicí, to znamená, to jsou tam veřejný peníze, je to veřejná záležitost.

Jiří SLÁNSKÝ, bývalý akcionář Atol a. s., autor systému parkování
--------------------
Určitě ne, to se pletete. Máte špatné informace.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Tak je to projekt, který se týká veřejných peněz, že jo.

Jiří SLÁNSKÝ, bývalý akcionář Atol a. s., autor systému parkování
--------------------
Nicméně ty, ty akcie koupila soukromá společnost.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Podle námi oslovených expertů ve smlouvách nejsou vyvážené sankce a výsledek práce firmy Atol není jasně popsaný. I přes chyby ve smlouvách si dnes město myslí, že na projektu vydělá, protože nebude mít na bedrech stavbu parkovacích domů. Nedůvěra lidí ale ve městě zůstává.

Josef MALÍŘ, náměstek primátora Hradce Králové /Volba pro město/
--------------------
Vždycky nejrizikovější u každého takového vztahu je ten start, ten začátek, se postupně podle ní naplňují, takže s každým dalším měsícem ta rizika startu toho systému klesají.

Roman GRYM, hradecký podnikatel
--------------------
Je to škoda, dělá to špatné jméno pravici. Já se domnívám, že tady budou hrát spíš větší roli osobní zájmy.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
V případě Atolu.

Roman GRYM, hradecký podnikatel
--------------------
Ano.