Hradec Králové - Dvěma občanům Hradce Králové došla trpělivost s parkovacím systémem ve městě, který provozuje firma Atol. Společnost, která má v Hradci vybírat parkovné 30 let, proto zažalovali u královéhradeckého krajského soudu.
Dva advokáti zažalovali kvůli placenému parkování firmu Atol, která v Hradci provozuje parkování
Hradec Králové - Dvěma občanům Hradce Králové došla trpělivost s parkovacím systémem ve městě, který provozuje firma Atol. Společnost, která má v Hradci vybírat parkovné 30 let, proto zažalovali u královéhradeckého krajského soudu. Advokáti Petr Moník a Kamil Podroužek chtějí po Atolu zaplatit 2 001 a 200 korun za jimi zaplacené parkovné.
Chtějí dosáhnout zrušení koncesní smlouvy, kterou se budou snažit zpochybnit před soudem. Hradecký magistrát koncesní smlouvou umožnil Atolu vybírat ve městě parkované po dobu třiceti let.
„Pokusů udělat něco s koncesní smlouvou, ukončit ji nebo prověřit, že je špatná, nebo že je neplatná, bylo víc. Žádný výsledek, který by řekl, že je v rozporu se zákonem, ale zatím nemáme,“ řekl náměstek primátora Boris Herman.
Moník a Podroužek tvrdí, že koncesní smlouva je v rozporu se zákonem o koncesích, obchodním zákoníkem a hospodářskou soutěží.
„Město, kdyby vybíralo parkovné tak jako Atol, by mohlo mít za těch 30 let příjmy 900 milionů korun. Podle obecného znění zákona o obcích se má ale město chovat hospodárně. Celá záležitost je tak pro město nevýhodná,“ říká Kamil Podroužek. To může potvrdit a nebo vyvrátit ekonomický posudek, který by soud mohl během procesu nařídit. Oba Hradečané argumentují dále tím, že koncesní smlouvy se řídí přísnými pravidly, jež ale v případě smlouvy s Atolem nejsou naplněna. „Pro koncese je typické, že subjekt, který získá koncesi a může něco dělat,nese ekonomická rizika. V preambuli koncesní smlouvy s Atolem je sice zařídit systém parkování, když ale čteme dál,je mezi řádky zřejmé, že hlavním principem je zařídit samofinancování systému. To znamená, aby to uživilo celý systém, celý Atol a i výstavbu parkovacího domu Katschnerka,“ tvrdí Petr Moník.
Atol podle něj žádná ekonomická rizika nenese. Pokud by totiž na provozování systému prodělával, může požádat magistrát o navýšení cen parkovného, aby byl systém opět výdělečný. Přestože se společnost zavázala investovat do parkovacího systému 182 milionů korun a staví parkovací dům Katschnerka za 103 milionů korun, investice se jí prý několikanásobně vrátí. „Je potřeba si spočítat, kolik to vše bude stát. Katschnerka bude za těch 30 let zaplacena minimálně dvakrát,“ říká Podroužek.
Pokračování na str. C3
Pokračování ze str. C1
Dalším argumentem obou mužů na neplatnost koncesní smlouvy je, že prý porušuje základní pravidla hospodářské soutěže. Atol má exkluzivní právo vybírat parkovné, čímž dochází ke zvýhodnění jednoho podnikatelského subjektu na úkor ostatních. Ani dodatek koncesní smlouvy o tom, že Atol bude spravovat i odtah vozidel, která nezaplatila parkovné, není podle obou mužů v pořádku. Podle předsedy představenstva Atolu Dušana Čížka však tyto argumenty už soud v minulosti prověřoval a došel k názoru, že je to v pořádku. „Plníme funkce, které v minulosti plnily technické služby města. Tato činnost je ztrátová, ale musíme ji vykonávat, aby systém fungoval. Město to totiž nechce provozovat, protože poplatky za odtah vozidel neuhradí náklady s tím spojené,“ řekl Čížek.
Oba muži ale prý mají v rukávu další trumfy, kterými chtějí smlouvu s Atolem zpochybnit. Zveřejnit je ale nechtějí.
Soud už prý Atol vyzval, aby oběma mužům peníze zaplatil. Protože to ale Atol odmítl, soud společnost nyní vyzve, aby se k žalobě vyjádřila. „Řekneme, že ta žaloba není opodstatněná. Odmítáme, že by koncesní smlouva nebyla platná,“ řekl Čížek.
Žalobu kvůli placenému parkování podalo už před rokem na Atol i radnici občanské sdružení Nový úděl. Také toto sdružení chtělo zrušení koncesní smlouvy. Tvrdilo, že město se neoprávněně zbavilo jistého příjmu z parkování a tím ochudilo obyvatele.
Aktivisté ze sdružení navíc obvinili představitele města, že se s firmou Atol, která parkovací systém provozuje, dohodli dříve, než výběrové řízení oficiálně skončilo.
***
Město, kdyby vybíralo parkovné tak jako Atol, by mohlo mít za těch 30 let příjmy 900 milionů korun. Kamil Podroužek, advokát
Regionální mutace| Mladá fronta DNES - východní Čechy (hradec králové)