Hradec Králové - V krajském městě chybí parkovací místa. Radní proto chtějí přinutit stavitele bytových domů, aby jich stavěli víc. Počet míst sice stanoví stavební norma, ale ta prý nestačí. Zástupcům developerských společností se však záměr radních nelíbí.
Hradec chce přimět investory, aby u bytových domů stavěli víc parkovacích míst
Hradec Králové - V krajském městě chybí parkovací místa. Hradečtí radní proto chtějí přinutit stavitele bytových domů, aby jich stavěli víc. Počet míst sice stanoví stavební norma, ale ta prý nestačí. Zástupcům developerských společností se však záměr radních nelíbí.
„Chceme přimět developery zejména v oblastech, kde se staví bytové domy, aby budovali víc parkovacích míst, než stanoví norma, tedy 1,65 parkovacího místa na byt. Je zřejmé, že skutečný počet aut na byt je vyšší a nedostatek parkovacích míst i na nových sídlištích začíná být citelný,“ uvedl náměstek hradeckého primátora Josef Malíř.
O tom, že by se parkovacích míst mělo stavět víc, hradečtí radní mluví už půldruhého roku. „Dlouho jsme hledali cestu, jak to udělat. Stane se to změnou v textové části územního plánu,“ uvedl Malíř. Dodal, že radní už dali pokyn ke zpracování jejich záměru.
Město by rádo regulovalo počet parkovacích míst nejen u bytových, ale i u rodinných domů. Přesné počty parkovacích míst, které by stavebníci museli postavit k jednomu bytu, budou radní znát až na podzim letošního roku. Teprve pak o návrhu rozhodnou.
„Podle normy dnes by stavební společnost k domu s osmnácti byty postavila 29 parkovacích míst. Podle novely územního plánu by jich bylo 35. Developeři nadšeni nebudou, ale obyvatelé města to uvítají,“ řekl Malíř.
Holding FATO, který staví bytové domy v Hradci Králové-Podzámčí, se už s podobnými požadavky města potýká. „Parametry výstavby tam byly nastaveny podle regulačního plánu. Přesně se stanovilo, co na těch pozemcích má vyrůst a v jaké podobě. Tedy i poměry zeleně či parkovišť. Postupem času se požadavky města na počet parkovacích míst změnily a v tuto chvíli s tím bojujeme. Výstavba parkovacích míst stojí nějaké peníze a my to musíme promítnout do ceny bytu,“ uvedl Josef Buchta, kterýmá na starost developerské projekty holdingu.
Bytové domy na novém sídlišti v Hradci Králové-Třebši či komplex komerčních a bytových domů Hradecký dvůr v centruměsta staví společnost EUBE. Člen představenstva společnosti Allan Jírek se domnívá, že současný počet parkovacích míst u nových domů je dostatečný: „Jen velmi výjimečně klienti s novým bytem kupují více než jedno parkovací stání. Změna by způsobila zvýšení investičních nákladů projektu, které by ale nebyly kryty výnosy z prodeje dodatečných parkovacích stání.“
Pokud by firma musela postavit víc parkovacích míst, stouply by prý její náklady na výstavbu. „Zřejmě bychom pak museli nadbytečná parkovací stání přiřadit k prodávaným bytům, což by zvýšilo jejich prodejní cenu,“ dodal Jírek.
Nadbytečná parkovací stání bychom zřejmě museli přiřadit k prodávaným bytům, což by zvýšilo jejich cenu. Allan Jírek, společnost EUBE
Mladá fronta DNES 9.6.2009 rubrika: Kraj Hradecký strana: 1 autor: PAVEL BEDNÁŘ
Regionální mutace Mladá fronta DNES - východní Čechy (hradec králové)