KDU.breadcrumbs.homeAktuálně Monitoring 2009 Kraj chtěl zlepšit dopravní systém. Projekt byl odmítnut
Zpět

Kraj chtěl zlepšit dopravní systém. Projekt byl odmítnut

Přidáno 20. 1. 2012
Na nátlak starostů a soukromých dopravců ustoupil kraj od optimalizace dopravy. Přitom tento systém mohl zlepšit dopravní obslužnost v kraji a obce nemusely přispět ani korunu.
Hradec Králové – Na nátlak starostů a soukromých dopravců ustoupil kraj od optimalizace dopravy. Přitom tento systém mohl zlepšit dopravní obslužnost v celém kraji a obce nemusely přispět ani korunu.

„Zajištění dostupnosti území veřejnou hromadnou dopravou je jednou z hlavních odpovědností kraje. Protože jízdné dopravcům nepokryje jejich náklady, mají ze zákona nárok na jejich úhradu. Pro tento účel je v letošním krajském rozpočtu vyčleněno více než pět set šedesát milionů korun. Je celkem pochopitelné, že za tohoto stavu se dopravci snaží vykázat co nejvyšší ztrátu a stejně logické je i to, že kraj v zájmu hospodárného nakládání s penězi daňových poplatníků nechce být pouze v pozici pasivního plátce, ale usiluje o minimalizaci ztrát,“ komentuje situaci vicehejtman Vladimír Derner.

V Královéhradeckém kraji byl zřízen organizátor dopravy, firma OREDO, která vytváří jízdní řády a zajišťuje návaznost mezi jednotlivými autobusovými a železničními dopravci. Tento systém měl být spuštěn 1. září tohoto roku. Projekt navrhoval takovou úpravu jízdních řádů, která podstatně lépe využívala vozový park dopravců. Proti stávajícímu stavu, kdy sto sedmdesát devět autobusů najezdí na linkách deset milionů kilometrů, byla doprava navržena tak, že dvanáct milionů kilometrů by bylo obslouženo pouhými sto čtyřiceti třemi autobusy. Lepší organizace dopravy tak při stejných nákladech zlepší dopravní obslužnost.

„Že se dopravcům nechce za stejné peníze jezdit více kilometrů je celkem pochopitelné. Měli by si ale uvědomit, že málokterému podnikateli veřejná sféra garantuje nejen náplň činnosti, ale i úhradu případných ztrát. Zcela nepochopitelný odpor této změně ale kladou i mnozí starostové, kteří si vymohli odklad spuštění projektu. Zejména v době ekonomické krize je třeba hledat všechny dostupné rezervy. Budou-li přestavitelé obcí hájit ekonomické zájmy soukromých dopravců proti kraji, může kraj velmi brzy narazit na strop svých finančních možností a na řadu přijdou dramatické škrty. Byly také doby, kdy například v hradeckém okrese byly obce nuceny ročně přispívat stotisícovými částkami na dopravní obslužnost. Proto je třeba, aby si každý uvědomil, jaká je jeho odpovědnost a čí zájmy má hájit,“ upozorňuje Vladimír Derner. 3.8.2009 www.derner.cz