Zpět

Parkování vyneslo víc

Přidáno 20. 1. 2012
Hradec Králové - Společnost Atol, která v krajském městě provozuje parkovací systém, vloni na parkovném v Hradci Králové vybrala téměř 30 milionů korun. Oproti roku 2007, kdy firma vybrala 12,3 milionu, tak její příjmy výrazně vzrostly. Umožnilo to rozšíření placených zón.
Společnost Atol, která v Hradci provozuje parkoviště, vloni vybrala 30 milionů

Hradec Králové - Společnost Atol, která v krajském městě provozuje parkovací systém, vloni na parkovném v Hradci Králové vybrala téměř 30 milionů korun. Oproti roku 2007, kdy firma vybrala 12,3 milionu, tak její příjmy výrazně vzrostly. Umožnilo to rozšíření placených zón.

„V roce 2007 se za parkování platilo jen v malé části města. Tehdy jsme převzali parkoviště, na nichž parkovné vybíral magistrát. V roce 2008 se plochy, kde se platí, rozšířily,“ uvedl předseda představenstva Atolu Dušan Čížek.

Právě díky tomu zisky Atolu výrazně stouply. „Za poslední čtvrtletí loňského roku, kdy jsme placená parkoviště rozšířili o dvě rezidentní zóny, o zelenou zónu a o ulice kolem centra, tvořil výnos třetinu příjmů celého loňského roku,“ dodal Čížek. Zelenou parkovací zónu, která je zatím největší v Hradci, vymezují ulice V Lipkách, Střelecká a Smetanovo nábřeží.

Podle Čížka 80 procent z vybrané částky zaplatili lidé v parkovacích automatech, 20 procent tvoří příjmy od obyvatel, kteří mají parkovací karty.

Firma vykázala zisk 6 milionů a 255 tisíc korun, zbytek z vybrané částky investovala do parkovacího systému. „Budujeme parkovací dům Katschnerka, kde bude 500 míst, která nabídneme rezidentům za dotovanou cenu,“ řekl Čížek a dodal, že parkovací dům firma splácí necelými deseti miliony korun ročně.

„Kdybychom měli stejné příjmy jako vloni i v příštích letech, na pokrytí investic, k nimž jsme se zavázali, by to nestačilo. Systém byměl ročně generovat minimálně 14 a půl milionu korun,“ tvrdí Čížek.

Placené zóny v Hradci se proto koncem tohoto týdne rozšíří i na Pražské Předměstí. „Pak nám prostředky stačit budou a své závazky splníme. Nebude to už ani vyžadovat zvyšování parkovného,“ slibuje Čížek. Do pěti let by Atol mohl zahájit stavbu dalšího parkovacího domu.

Provozování parkovacího systému ve městě, na který radnice vedená ODS v roce 2007 uzavřela třicetiletou smlouvu s Atolem, lidé v Hradci dlouhodobě kritizují. Kromě vysokých cen parkovného v centru se jim nelíbí ani to, že se město zbavilo zisků z parkovného. Radnice ale tvrdí, že sama by peníze na stavbu parkovacích domů, které se Atol zavázal postavit, neměla.

„Problém parkování je třeba řešit, ale určitě ne tím, že vyvedu zisk a veškerý finanční obrat z dohledu města. Město má páky na to, aby za rozumný zisk nechalo Atol fungovat, takový byl původní záměr. Pak toho ale Atol zneužil a město mu to umožnilo. Řešení, jak tomu zamezit, jsou, ale je to otázka velmi pečlivého právního rozboru. My jsme toho schopni,“ tvrdí opoziční hradecký zastupitel za ČSSD Rostislav Jireš.
Pokračování na str. D2

Placené parkování v Hradci vyneslo 30 milionů korun
Pokračování ze str. D1
Smlouvu s Atolem kritizují i lidovci. „Je špatné, že smlouva nezajišťuje žádnou cenovou regulaci. Ceny parkovného se přizpůsobují tomu, jaké má firma náklady. Prioritou tedy není regulace dopravy, ale zisk soukromé firmy,“ míní náměstek hejtmana Královéhradeckého kraje Vladimír Derner (KDU-ČSL).

Atol nedávno hradeckým radním navrhl, aby se přestal vybírat parkovací poplatek od invalidů. Smlouva mezi společností a městem tento problém totiž zcela opomíjela. „V zóně integrovaného systému parkování jsme vytipovali kolem 90 parkovacích míst, kde mohou imobilní spoluobčané parkovat. Za to, že Atol na nich nebude moci vybírat parkovné, mu město ročně zaplatí zhruba osm a půl tisíce korun za jedno místo. To je částka, o kterou by Atol přišel,“ uvedl náměstek hradeckého primátora Boris Herman. Záměr ale ještěmusí schválit zastupitelé. Firma přestala vybírat třísetkorunový poplatek, který požadovala po řidičích jako náhradu ušlého zisku za každý den, pokud nezaplatili parkovné a dostali botičku. „Lidé to vnímali nepříznivě, protože k tomu řidiči dostali ještě blokovou pokutu od strážníků nebo s nimi bylo zahájeno správní řízení. Chápali to tak, že městská policie pomáhá Atolu vybírat 300 korun. Teď už tedy neplatí nám, ale jen pokutu městské policii,“ řekl Čížek.

***

Ani kdybychom měli stejné příjmy jako vloni, na pokrytí investic, k nimž jsme se zavázali, by to nestačilo. Dušan Čížek, společnost Atol