„Nacházíme se v období naprosté relativizace hodnot, kdy s rozlišováním dobra a zla, správného či nesprávného mají problém sami dospělí...“ říká náměstek hejtmana Derner.
Etické vzdělávání se od začátku letošního září stává součástí rámcového vzdělávacího programu jako nový doplňující vzdělávací obor na základních školách. Koncem loňského roku o tom rozhodlo ministerstvo školství. Královéhradecký kraj, který podporuje Projekt podpory etického vzdělávání Královéhradeckého kraje 2009 - 2012 jako výuku dobrých mravů či chování na základních školách již od roku 2003, tedy nejdéle ze všech českých krajů, tento krok vítá.
V podpoře a propagaci etického vzdělávání bude kraj pokračovat nejméně do roku 2012. „Nacházíme se v období naprosté relativizace hodnot, kdy s rozlišováním dobra a zla, správného či nesprávného mají problém sami dospělí. Domnívám se, že současná hospodářská, ekonomická krize úzce souvisí s déle trvající krizí mravní. Zlepšení mravního vědomí společnosti považujeme za jeden z důležitých pilířů budoucí prosperity Královéhradeckého kraje,“ řekl náměstek královéhradeckého hejtmana Vladimír Derner, který je gestorem projektu etické výchovy v kraji.
Královéhradecký kraj bude v nadcházejících čtyřech letech na školách v regionu podporovat etické vzdělávání, na projekt již vyčlenil 200 tisíc korun. V rámci projektu se uskuteční řada přednášek a seminářů, budou se na něm podílet i neziskové organizace.
Odborným centrem metodiky etického vzdělávání s celorepublikovou působností je Katedra pedagogiky a psychologie Univerzity Hradec Králové pod vedením PhDr. Pavla Vacka, Ph.D.
Autoři projektu nyní vydávají sborník Etická výchova: proč a jak? (viz příloha), kterým oslovují ředitele škol, pedagogy a veřejné představitele a přinášejí základní informace o nezbytnosti aplikace etické výchovy do vzdělávací soustavy ve školách.
Jiří Hošna
www.kralovehradeckykraj.eu│www.kr-kralovehradecky.cz