Společnost Atol provozující v Hradci Králové systém placeného parkování změnila název na ISP. Je ochotna jednat o změnách systému i o cenách parkovného, o vypovězení smlouvy ne.
HRADEC KRÁLOVÉ „Zrušíme Atol!“ slibuje před komunálními volbami snad každá politická strana ucházející se o přední křesla na radnici v Hradci Králové. To ale nepopulární firma, která v krajském městě provozuje parkovací systém a včera změnila svůj název na ISP, odmítá.
„Jsme připraveni jednat o úpravě, či dokonce o zrušení smlouvy. Ovšem zrušení by stálo velké peníze, asi dvě stě milionů korun, které by třeba jinde chyběly. Změna smlouvy může být problém, protože s tím musí souhlasit i druhá strana,“ řekla jednička na hradecké kandidátce ODS pro podzimní komunální volby a náměstkyně tamního primátora Pavla Finfrlová. Lidem se podle ní nelíbilo, že Atol v zimě odmítal uklízet sněhem zasypaná parkoviště. Mnozí proto volají po tom, aby město smlouvu se společností vypovědělo, nebo ji výrazně změnilo.
Firmu vyjádření zaskočilo. „Jsme překvapeni,“ uvedl Dušan Čížek, předseda představenstva Atolu, nyní ISP. Podle něj většina politiků smlouvu zná a ví, jaké z ní v případě vypovězení plynou povinnosti. „Ukončit se dá jen tehdy, pokud něco porušíme. To se nestalo. Pokud by aleměsto trvalo na vypovězení, asi by se jednalo o právní spor,“ uvedl Čížek a dodal, že radnice by musela při vypovězení smlouvy zaplatit minimálně 200 milionů korun, které firma do systému investovala.
„Pro nás je město stále obchodním partnerem a máme s ním uzavřenu platnou smlouvu. Probíhající diskuse jsou pro mě sice důležité, ale nepředpokládám, že město, které má o fungování parkování nějakou představu, učiní tak zásadní věc,“míní Čížek.
Atol/ISP: Hradec si nemůže dovolit vyhazovat peníze
Podle něj není Hradec v takové finanční situaci, aby si mohl dovolit vyhodit několik desítek milionů korun. Tyto investice by prý měly směřovat třeba do sociální oblasti. „Pokud město uvažuje, že parkování převezme a příjmy zůstanou, postrádá to logiku. Zrušením placeného parkování by se Hradec vrátil před rok 2006, kdy tato investice byla ztrátová. Politicky to může vypadat hezky, ale ekonomicky je to naprostý nesmysl,“ tvrdí Čížek.
Úpravy parkovacího systému prý však možné jsou. „Vždy jsme byli připraveni a ochotni směstem o případných změnách jednat,“ řekl Čížek a poukázal na to, že i když to ze smlouvy nevyplývá, Atol se rozhodl uklízet sníh při kalamitě na začátku roku.
„Jsme schopni jednat o čemkoliv, co se týče úprav systému, to není žádný problém. Podmínkou ale je, aby systém byl samofinancovatelný. To znamená, aby nedošlo k tomu, že systém nevytvoří prostředky na zaplacení investic,“ uvedl Čížek. Ten se prý nebrání ani jednání o změnách sazeb.
» Pokračování na str. B2
» Pokračování ze str. B1
Firma Atol se změnou názvu na ISP rovněž oznámila přesun svého sídla do Prahy. Systém placeného parkování v Hradci Králové provozuje od roku 2007 na základě třicetileté koncesní smlouvy s radnicí. Z parkovného má Atol ve městě postavit parkovací domy s nejméně tisícovkou míst, které mají ulehčit centru města přetíženému auty. Podle Čížka za dobu své existence zajistila firma městu sedm set nových parkovacích míst, zavedla rezidenční karty či možnost placení parkovného prostřednictvím textových zpráv.
„Než jsme do Hradce přišli, parkování ve městě bylo velmi komplikované,“ tvrdí Čížek. Dodal, že mnoho lidí se domnívá, že ceny parkovného jsou nejvyšší v republice. „To ale není pravda. Průměrná cena parkovného v centru Hradce je 14,66 koruny za hodinu, přitom v České republice je to 21 korun,“ uvedl Čížek.
Odpůrci Atolu se již několikrát obrátili na policii, podepisovali petice, smlouvu s městem dokonce zkoumal i antimonopolní úřad. Ten Hradci Králové uložil dvě sankce převyšující jeden a půl milionu korun. Proti oběma rozhodnutím město podalo rozklad.