Krajský úřad zkouší ojedinělý projekt práce z domu, od kterého si slibuje úspory. Kritici ale upozorňují na rozpor s účelem veřejné správy.
HRADEC KRÁLOVÉ Místo dojíždění a odpočítávání dlouhých hodin v kanceláři čeká některé úředníky Královéhradeckého kraje práce z domu. Musí být sice k zastižení na telefonu a mailu, ale agendu mohou vyřizovat v pohodlí obýváků a zorganizovat si čas po svém.
Pilotní projekt, jenž je na českých úřadech unikátní, zavedl krajský úřad už loni. K jedenácti úředníkům, kteří už znají výhody i nevýhody „home office“, má do června ještě přibýt necelá dvacítka šťastlivců.
Jakmile se na úřadu rozkřiklo, že se bude práce z domu postupně rozšiřovat, o dobrovolníky nebyla nouze. „Je nás dost mimohradeckých, co dojíždíme, takže to rozhodně vítáme. Je jasné, že to nejde každý den, ale i jednou týdně je práce z domu příjemná. Chtěli bychom asi všichni,“ řekla jedna z úřednic, ale si nepřála zveřejnit jméno.
Od loňského února využívá práci z domu například 8 z 12 pracovníků oddělení kontroly obcí a analýz z ekonomického odboru. Ovšem ti jsou neustále v terénu, takže si domácího pohodlí stejně moc neužijí. „Je to spíše taková pseudopráce z domu,“ myslí si jejich šéf Jaroslav Meliš.
„Od pondělí do čtvrtka přijdou ráno normálně do práce, píchnou si, vyzvednou auto a jedou do akce, odpoledne si zase odpíchnou odchod. Jenom dva pátky v měsíci, kdy není výjezd, mají opravdu práci z domu. Většinou ale dodělávají zprávy a potřebují spolu komunikovat, takže to není nejšťastnější,“ dodává vedoucí úseku kontroly obcí.
Nyní přibude úředníků, pro které už to bude opravdový „home office“. „Letos využívají či by měli začít využívat práci z domu postupně další zaměstnanci i z odboru dopravy, sociálních věcí, životního prostředí, školství, kanceláře ředitele, kanceláře hejtmana,“ vyjmenovává Jiří Hošna z tiskového oddělení kraje. Úřad by podle něj dky tomu mohl v budoucnou výrazně ušetřit. „Úspory přináší zejména snížení počtu užívaných kanceláří. Při dalším rozšíření práce z domu by bylo možné kanceláře dále pronajmout a snížit tak provozní náklady krajského úřadu o stovky tisíc korun ročně,“ tvrdí Hošna.
Derner: Státní správu nejde dělat z domu
Projekt má i své odpůrce. Třeba krajský zastupitel Vladimír Derner (KDU-ČSL) trvá na tom, že úředníci jsou tu pro lidi, a proto by měli být k dispozici hlavně na úřadu.
„Neumím si představit nevhodnější způsob zavedení práce z domu než u úřadů, které mají vykonávat veřejnou správu. Nevidím v tom zatím ani žádnou úsporu, spíš komplikace v organizaci práce. Úřednická práce se nedá znormovat, takže představa, jestli úředník doma v obýváku odevzdává adekvátní výkon, nemůže být nikdy dostatečně jasná,“ říká Derner.
Krajský úřad však argumentuje tím, že úředníci musí podepsat dohodu, která upřesňuje organizaci práce, tedy kde a kdy přesně ji budou vykonávat, kdy musí být dostupní, jak práci budou přebírat a předávat. „Práci z domu mohou vykonávat například zaměstnanci, kteří tráví většinu pracovní doby v terénu nebo kterým to umožňuje charakter jejich úřednické pozice, totiž nepřicházejíli denně do kontaktu s veřejností,“ argumentuje Hošna.
Úředníci si plány vedení krajského úřadu pochvalují. „Myslím si, že je to dobrá věc. Třeba na mém oddělení pak je sice třeba náročnější organizace, ale má to přínos, ti lidé pracují ve větším klidu,“ říká Svatava Odlová, vedoucí oddělení primárního a zájmového vzdělávání, kde se chystají pracovat z domova dva lidé, a to jeden až dva dny v týdnu.
Na pilotní projekt získal kraj peníze z Evropské unie. „Šlo o jeden ze strategických cílů projektu Smart kraj=smart region, který byl zaměřený na zvýšení efektivity a kvality řízení a práce na krajském úřadu. Práce z domu byla rovněž jedním z cílů projektu Podpora rovných příležitostí žen a mužů a slaďování pracovního a rodinného života,“ vysvětlil mluvčí Královéhradeckého kraje.
FAKTA Krajská kancelář v bytě
* Nyní pracuje z domu jedenáct úředníků Královéhradeckého kraje, do konce června by se jejich počet mohl zvýšit na zhruba 25 až 30. * Od února 2012 se do pilotního projektu zapojili pracovníci oddělení kontroly obcí a analýz, letos se přidá odbor dopravy, sociálních věcí, životního prostředí, školství, kancelář ředitele a kancelář hejtmana.
Nevidím v tom zatím žádnou úsporu, spíš komplikace v organizaci práce. Vladimír Derner, krajský zastupitel
Mladá fronta DNES | 14.5.2013 | Rubrika: Kraj Hradecký | Strana: 2 | Autor: Kateřina Vítková | Téma: Královéhradecký kraj