KDU.breadcrumbs.homeAktuálně Názory, rozhovory 2008 Proč vedení Hradce Králové vystavilo občany cenovému diktátu soukromé firmy ATOL, a.s.?
Zpět

Proč vedení Hradce Králové vystavilo občany cenovému diktátu soukromé firmy ATOL, a.s.?

Přidáno 1. 8. 2008
Ilustrační foto
Firmě Atol, která má monopol na výběr parkovného, výrazně roste zisk. Smyslem výkonu veřejné služby je spokojenost občanů, zatímco smyslem existence každé soukromé firmy je maximalizace zisku.
Firma Atol, která od hradecké radnice získala na dobu 30 let právo vybírat od občanů poplatky za parkování, hlásí růst zisků. Není se čemu divit. Dosavadní poplatky za parkování drasticky navýšila a v tomto trendu dále hodlá pokračovat. Je to logické, cílem každé firmy je dosáhnout co největšího zisku a příležitosti, kterou smlouva s městem přináší, samozřejmě plně využívá. Otázkou je, co k uzavření takové smlouvy vedlo představitele města. Možná se zbavili starostí o jeden problém, ale spolu s tím připravili město o jisté příjmy z obecního majetku a své občany vystavili cenovému diktátu soukromé firmy. A aby na tom nebylo málo, městská policie, jejíž činnost je rovněž hrazena z peněz daňových poplatníků, s důsledností drába dohlíží na to, aby ani koruna Atolu neutekla.

I z tohoto příběhu plyne jasné poučení. Je zásadní chybou, že politici svěřili monopolní právo na výkon veřejné služby soukromé firmě. Smyslem výkonu veřejné služby je totiž spokojenost občanů, zatímco smyslem existence každé soukromé firmy je maximalizace zisku.

Vladimír Derner