V nové krajské vládě Královéhradeckého kraje usedl Vladimír Derner na post náměstka hejtmana, jenž má na starosti majetkoprávní oblast.
Při on-line rozhovoru Hradeckého deníku však odpovídal nejen na otázky spojené se svou funkcí. /Příspěvky řazeny chronologicky/
---------------------------------------------------------
Nechcete také za cenu soudní cesty zveřejnit nevýhodnost systému parkování v Hradci Králové? Myslím, že většina obyvatel by Vám držela palce. Děkuji (Petr Dymeš)
Záležitosti parkovacího systému v Hradci Králové jsou veřejnosti vesměs známy. Jako zásadní problém vidím v nevýhodnosti smluvního vztahu mezi Hradcem Králové a firmou Atol. Ta spočívá především v tom, že rozšíření parkovacích míst o pouhých ticíc míst během třiceti let je naprosto nedostatečné, firma Atol získá z poplatků od občanů velkou část majetku, se kterým bude disponovat pro své podnikání, a díky exkluzivitě, kterou firma Atol má po dobu příštích třiceti let, není možné, aby do tohoto problému vstoupil někdo s lepším a efektivnějším řešením. Šance na zlepšení stavu je ve vypovězení smlouvy s firmou Atol. S tímto cílem jsem podal podnět na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, Ministerstvo vnitra a Ministerstvo financí. Všechny tyto instituce reagovaly způsobem pro české úřady typickým, tj. vyjádřily se, že nejsou příslušné k vyjádření této věci, a odkázaly mě na soud. V současné době konzultuji s právníky možnost řešení tohoto problému i soudní cestou. Zásadním klíčem k řešení problémů parkování i nevýhodností smluvního vztahu mezi Hradcem Králové a firmou Atol je chování představitelů města, kteří dle mého soudu, spíše než zájmy občanů města, hájí zájmy této soukromé firmy.
Jste na kraji zodpovědný za majetek. Hodlá se kraj nějakého svého majetku v dohledné době zbavovat. Pokud ano, tak jakého a proč.. Děkuji za odpověď. (Petr Moučka)
Kraj disponuje majetkem v účetní hodnotě přibližně 16 miliard korun. Vesměs se jedná o majetek, který kraj potřebuje k výkonu svých činností. Jsou to silnice druhé a třetí třídy, budovy škol, nemocnic, muzeí apod. Prodej tohoto majetku přichází v úvahu pouze v několika málo případech, kdy pro tento majetek kraj nemá uplatnění pro výkon činností krajské samosprávy ani jiný ekonomický přínos.
Pane radní, nenašel jste po svých předchůdcích na krajském úřadě ve skříni nějaké kostlivce? Jaké? Děkuji a přeji hodně zdaru. (Zoltán Csomogyi, Hradec Králové)
Současná krajská samospráva zdědila po předchozí koalici spoustu problémů, které spočívají především v poměrně vysokém zadlužení kraje a hlavně ve velmi nepřehledné struktuře různých akciových společností, ve kterých jsou nejasné vlastnické vztahy a které jsou navázány na činnost krajských organizací a finanční toky z krajského rozpočtu. Toto se týká především celého systému zdravotnictví, které v současné době prochází auditem. Na základě výsledků těchto auditů budou přijata adekvátní opatření. Jedním z konkrétních kostlivců v mojí majetkoprávní gesci je havarijní stav izolací na budově bývalého pivovaru.
Pan doktor Dryml řed časem rozjel jednání s hradeckým magistrátem o osudu parkoviště před zimním stadionem, kde Atol vybírá, podle některých lidí neoprávněně, parkovné. Dryml prosazoval převzetí tohoto parkoviště krajem a ponechání ho pro potřeby kraje i občanů. Bezplatně. Dryml je pryč, tak jak to bude dál? O vás je známo, že smlouva Hradce s Atolem vám rovněž leží v žaludku, pustíte se do toho?
Radě kraje jsem předložil návrh na žádost o převod parkoviště u zimního stadionu do majektu kraje. Rada tento návrh schválila a v současné době se čeká na výsledky soudního sporu mezi Úřadem pro zastupování státu ve věcech majetkových s městem Hradec Králové. Předmětem tohoto soudního sporu je otázka vlastnictví těchto pozemků. V případě, že bude rozhodnuto ve prospěch Úřadu pro zastupování státu, budou činěny další kroky pro převod tohoto parkoviště na kraj. Problematice smlouvy Hradce Králové s Atolem jsem se vyjádřil již výše.
Dobrý den. Hejtman Franc na mě působí jako člověk, který možná něco ví o Broumově, ale ne moc o kraji… jak dlouho se bude zorientovávat, zatím mi to připadá jak bezvládí…(Karel S.)
Troufám si říct, že mohu celkem objektivně porovnat činnost předchozího hejtama Pavla Bradíka s činností současného hejtmana Lubomíra France. Každý z nich má své přednosti a jednou ze silných stránek Pavla Bradíka byla společenská reprezentace kraje. Na druhé straně silnou stránkou Lubomíra France je jeho rychlá orientace v problémech regionální politiky a přímý tah na branku při řešení takových kauz, jako je např. obchvat České Skalice apod. Současný hejtman má můj respekt a plnou podporu.
Co vidíte jako svůj hlavní cíl ve funkci krajského radního a zastupitele. O co se chcete předem zasloužit. (Martin Skovajsa)
Odpovědná správa veřejných prostředků v zájmu občanů celého kraje.
Dobrý den, bude se Hradecký kraj snažit do budoucna zdvoukolejnit trať na Prahu(do Velkého Oseka) a Choceň? Či na Liberec nebo Polsko? Nebo zůstaneme jediným krajem bez koridoru na vždy. Pro některé pracující a studující je tento hradecký handicap čím dál neúnosnější. Stejně tak mě rozčiluje pasivita Hradce v tom, aby se z letiště opravdu stalo velké letiště či záloha pro Ruzyň. Pardubicím se zatím terminál postavit nedaří, ale snaží se modrá radnice i oranžový kraj, v Hradci..nic... Změní se to? (vrak)
Zdvoukolejnění některých tratí je ve výhledu, nicméně jedná se vesměs o velmi náročné investice z delším časovým horizontem. Investorem těchto akcí jsou České dráhy a kraj v této věci může vystupovat v pozici jakéhosi moderátora. Za největší prioritu považuji zlepšení průchodnosti trati mezi Hradcem Králové a Pardubicemi. Hradecké letiště je skutečně velký problém, protože dvě letiště v těsné blízkosti vedle sebe nemohou efektivně fungovat. Takový projekt nemůže ani získat podporu z veřejných prostředků. Obávám se, že v případě letiště Hradec svou příležitost již propásl.
Jako jeden z kandidátů na senátora jste se zabýval ISP v Hradci Králové. Lze systém parkování v HK vůbec vrátit zpět do působnosti města, aby z něho neprofitovala pouze soukromá společnost, která se nestará o žádnou údržbu pronajímaných parkovacích ploch? (Karel Kubíček)
Na tuto otázku jsem již odpovídal. Řešení vidím v ukončení smlouvy mezi Hradcem a firmou Atol.
Co je nyní Vaší hlavní náplní práce jako radního KÚ? (Václav Vorlíček)
Odpovídám za správu majetku kraje. V současné době se snažíme o rozpletení a narovnání poněkud nepřehledné struktury správy majetku.
O jakou výši finančních prostředků KÚ přišel či přijde tzv. " výhodnou smlouvou" se společností IMMORENT nebo již její další nástupnickou organizací? (Jaroslav Jiříček)
Uzavřením leasingové smlouvy na pořízení administrativního centra došlo k následujícím ztrátám krajského rozpočtu: 1. Za areál bývalého pivovaru zaplatí kraj 115 milionů, přestože krátce před uzavření leasingové smlouvy byl k mání za pouhých 40 milionů. Z toho plyne ztráta zhruba 75 milionů. 2. Smlouva o dílo na stavební práce v ceně 1 miliardy Kč byla uzavřena na základě dohody dvou soukromých firem. Tyto stavební práce nebyly předmětem veřejné obchodní soutěže. Lze tedy předpokládat, že v případě řádného výběrového řízení by bylo dosaženo ceny min. o 10% nižší. To je ztráta dalších 100 milionů Kč. 3. Leasing je úročen téměř 6%. V době, kdy byla uzavřena leasingová smlouva, měl kraj možnost získat úvěr za 2%. Při splátkách na dobu 20 let lze tedy hovořit o další ztrátě min. 200 milionů Kč. Celkově lze tedy říct, že leasingovou smlouvou obešlo vedení kraje účel zákona o veřejných zakázkách, což mělo za následek při střízlivém odhadu ztrátu min. 300 milionů Kč z krajského rozpočtu. Tato ztráta je na druhé straně bezpracným ziskem soukromých firem.
Pane Dernere, pamatuju si vás jako starostu Třebechovic. Jak vzpomínáte na povodně, které tamním lidem hodně znepříjemnily život. A je město teď lépe chráněno proti záplavám? (Permoník)
Povodně, zejména v r. 1998, byly způsobeny průtoky na řece Dědině, které naprosto vybočovaly z několik set let známého maxima. V současné době jsou již realizována některá protipovodňová opatřnení. Např. povodňová hráz v Nepasicích. Na nejvýznamnější z nich, tj. Vodní nádrž Mělčany, se dosud čeká. Osobně jsem přesvědčen, že v případě výskytu takových abnormalit, jako byly srážky nad Orlickými horami v r. 1998, nebudou žádná opatření dostatečně účinná.
Do majetku kraje patří značná část silnic a někdy je to horor. Často musím jezdit přes Nechanice, a stav tamějšího průtahu je obzvlášť zoufalý. Četl jsem v novinách, že jeho rekonstrukci má krajská Správa a údržba silnic v plánu na letošní rok, ale musí to ještě schválit orgány kraje. Už je to schválené? (Zdeněk Novák)
Stav silnic druhé a třetí třídy je v kraji obecně špatný, protože mj. minulá krajská koalice údržbu těchto komunikací hluboko rozpočtově podhodnotila. K Vašemu dotazu ve věci průtahu z Nechanic se neumím v tomto okamžiku přesně vyjádřit. Pošlete mi prosím Vaši e-mailovou adresu, bližší informace Vám zjistím a pošlu.
Umíte si představit, že by bývala ČSSD udělala koalici s komunistama? To by bylo na vystěhování se z kraje… Jak se vám vůbec spolupracuje s levičákama? (Luboš Tůma)
ČSSD měla v kraji možnost utvořit koalici i s komunisty, dala přednost jinému řešení. Proto si jejich koalici s komunisty nemám důvod vůbec představovat. Navíc zkušenost z minulého období jasně ukazuje, že s KSČM velmi efektivně spolupracovala ODS a to právě v takových případech, jako bylo prosazení leasingové smlouvy na pivovar, či akciové společnosti ve zdravotnictví. S radními za ČSSD se mi spolupracuje dobře, protože na nich vidím, že se nebojí o své židle, nemají žádné vedlejší zájmy a že jejich hlavní snahou je dobře vykonávat svěřenou funkci. Doufám, že mi tento názor vydrží až do konce tohoto volebního období.
Zdravim. Dryml je ukázkou nové krajské politiky. Divim se, že se toho chcete účastnit…. (Pablo Puerto)
Doktor Dryml byl 22. ledna odvolán z funkce náměstka hejtmana. Nemám, co bych k tomu dodal.
Co si myslíte o Čunkovi? Podle mě to byla tragédie pro KDU… On Kalousek je taky „kousek“, ale na rozdíl od čunka mu nekouká sláma z bot… (Kamil J.)
Jiřího Čunka považuji za slušného člověka, jako takový má mou důvěru. Myslím, že žádný soudný člověk ani nemůže věřit výmyslům o úplatcích či sexuálních avantýrách. Faktem je, že frontální útok, který na něho byl po dobu dvou let vykonáván, neustál, a je otázkou, jestli něčemu takovému vůbec lze vzdorovat.
Dobrý den, nechystáte se kandidovat do budoucna do senátu nebo mezi poslance? Když vsadíte na kartu Atol, stejně jako dryml na poplatky, tak vyhrajete… (Radka Feřtová)
Především se hodlám věnovat na 100% práci na kraji.
Ahoj Vláďo, prosím tě, proč si myslíš, že bude ČSSD vedení kraje lepší než to minulé? (Milan, Třebechovice)
Na tuto otázku jsem již odpověděl výše.
Hradec je pěkný, ale mrtvý město… kam se má chodit bavit mládež? Jsou tu jen restaurace a hospody, chybí diskotéky, kluby atd… To máme jezdit do Pce? (Samuel, HK)
Přiznám se, že je to problém, do kterého nevidím, a ani si neumím představit, jak z pozice krajského zastupitele do tohoto problému vstoupit.
Umíte si představit, že byste se znovu někdy stal starostou Třebechovic pod orebem? Co by byla vaěše první věc, kterou byste ve městě udělal? Díky a hodně zdaru (J.K. )
Tuto věc si ani představit nepokouším a nejeví se mi ani jako reálná.
Dobrý den pane Dernere. Mám na Vás jeden dotaz, který se týká nedávných senátních voleb. Smím se zeptat, proč jste v druhém kole vyjádřil podporu panu Drymlovi a jak se na tento Váš krok nyní díváte? Vím, že jste uvedl jako důvod větší programovou shodu, avšak nejsou senátní volby trochu i o osobnostech? Musím říct, že jsem tím už tehdy (myslím před mediální causou Dryml) byl velice překvapen a zklamán... Děkuji za odpověď a jsem s pozdravem. (M. Bláha)
Skutečně šlo o programovou shodu. Osobně jsem doktora Drymla do té chvíle ani neviděl.
Je všeobecně známo, že bývalí radní se docela pěkně napakovali - s využitím znalostí, které by neměli, kdyby nebyli na kraji. Příklad pan Všetečka a podnikatelské aktivity jeho rodiny a blízkých. Dá se to ještě nějak napravit? (Edward)
Z toho, co učinila minulá krajská koalice, lze samozřejmě změnit či napravit jen něco. Pro nás je podstatná přítomnost a pohled do budoucna. Každopádně budeme usilovat o to, aby ve všech oblastech činnosti kraje byly podobné střety zájmu vyloučeny.
Jakých tras konkrétně se týká zdvoukolejnění? Vaše odpověď mi vlastně nic neřekla. Obávám se, že v případě letiště Hradec svou příležitost již propásl?? To si děláte legraci?? Nejen, že dvoukolejka do Pardubic jen zvýší naší závislost na nic..ve vlakové dopravě, protože nám Dráhy budou zavírat hubu, že intercity jezdí ve vedlejším kraji, kam můžeme dojet po dvoukolejce, ale i letiště, které je zde dál od města je větší a má u něj být obrovské záchranné centrum hasičů a zdravotníků ,se vzdalo šance na to stát se mezinárodním veřejným letištěm! Děláte z Hradce díru a Pardubičtí se právem smějí. (Vrak)
Děkuji za Vaše připomínky a rád se budu zabývat i případnými náměty na konkrétní řešení těch problémů, do kterých lze vstoupit z pozice královéhradecké krajské samosprávy.
Mě by taky zajímalo, jestli na Vás působí Hradec Králové jako živá krajská metropole. Podívám se do Liberce, Olomouce, Pardubic.. ..všude to nějak žije, tady, mám pocit a nejen já, chcípnul pes :( Jinak díky za odpovědi, působíte na mě jako svědomitý politik, ať je to pravda nebo jen Vaše hra, u mě Vám to zatím vychází ;) hodně zdaru (V.R.)
Osobně vnímám Hradec z pozice člověka, který zde nebydlí, ale podstatnou část svého života jsem do Hradce dojížděl, ať už do školy nebo do zaměstnání. Z tohoto pohledu na mě Hradec působí jako příjemné město. V poslední době ale vnímám jeho obtížnou dopravní dostupnost. Z hlediska nabídky kulturních i jiných volnočasových aktivit, alespoň z hlediska mé věkové kategorie, nevidím situaci v Hradci tak špatně (Filharmonie HK, divadlo apod.).
Co říkáte na Krajskou Knihovnu? Zajímá mě hlavně Váš osobní názor na architekturu. Jinak co říkáte na exhejtmanovi výroky o její předimenzovanosti? Pamatujete se taky, jak se pak šklebil a blekotal něco naproto opačného, když přestřihoval pásku u jejího otevření? (Vs)
Exhejtmanovy výroky při otevírání knihovny jsem neregistroval. Pokud jde o architekturu, je to vždy otázka gusta. Osobně by se mi líbilo konzervativnější řešení.