KDU.breadcrumbs.homeAktuálně Názory, rozhovory 2010 Nepřinese etická výchova na školách nic?
Zpět

Nepřinese etická výchova na školách nic?

Přidáno 18. 6. 2010
Ilustrační foto
Článek byl napsán jako reakce na přednášku Prof. PhDr. Petra Piťhy s názvem "K významu a reálným možnostem etické výchovy" (viz příloha článku).

Nedávno jsem jako koordinátor Projektu etické výchovy Královéhradeckého kraje absolvoval několik informativních schůzek s řediteli základních škol. Hovořili jsme, někdy i za přítomnosti místních starostů, o možnosti zavedení systematické etické výchovy na jejich školách. Královéhradecký kraj ji v rámci svého projektu dlouhodobě podporuje a nabízí školám výraznou pomoc při její případné realizaci. Zatímco představitelé obcí většinou projevili o věc zájem a ochotu podílet se na podpoře zavádění této výuky, ředitelé byli spíše „zdvořile skeptičtí“. Od jednoho z nich jsem na závěr schůzky obdržel článek–projev profesora Petra Piťhy „K významu a reálným možnostem etické výchovy.“ Musím předeslat, že si pana profesora Petra Piťhy velmi vážím a jeho konzervativní, vysoce racionální a výborně strukturované myšlení je mi osobně blízké.

Co je obsahem projevu? Pokusím se to zjednodušit. Pan profesor charakterizuje současnou morální krizi ve společnosti jako závažnou chorobu, jejímž vlivem dochází k převrácení hodnot a důsledkem je mj. „ochromení mozkové činnosti“, vedoucí k fatálním „poruchám myšlení.“ Etickou výchovu vítá, ale je přesvědčen, že v této situaci „snaha nadšených lidí nepřinese téměř nic.“ Jakou cestu ke zlepšení navrhuje? Parafrázuji: převýchovu sama sebe – tedy individuální řešení. Článek přikládám a pro jeho nespornou hodnotu i doporučuji k prostudování.

Osobně se již přes 30 let věnuji různým eticky přínosným aktivitám zaměřeným především na mládež. Mohl bych tedy představit i jejich mnohé pozitivní výsledky. Přesto zde s panem profesorem nechci příliš polemizovat, jeho článek vítám a oceňuji. Je totiž zřejmé, že vidí a cítí nemalá rizika spojená se snahou o změnu morální situace prostřednictvím institucí a kolektivních iniciativ. Již jejich pojmenováním tak poskytuje neocenitelnou službu všem, kteří chtějí i tímto způsobem vážně usilovat o změnu mravního klimatu v naší společnosti. Chrání je tak před naivitou o snadnosti dosažení svých cílů a zklamáním z nepřiměřených očekávání. Nicméně se zastavím u předpokladu pana profesora, že etická výchova nepřinese téměř nic; ten nesdílím. Z vlastní zkušenosti totiž vím, že již nyní mnohé přinesla. Samozřejmě je zde otázka kritérií míry přínosů. Nicméně např. už to, že v ČR existuje Etické fórum ČR, které sdružuje desítky osobností, usilujících o implementaci etických hodnot ve školní praxi i společenském dialogu, je toho důkazem. Vznikají kvalitní metodiky, jsou pořádány speciální kurzy pro pedagogy, je vyškoleno mnoho erudovaných lektorů EtV. A hlavně: Setkal jsem se s velmi povzbudivými výsledky práce desítek škol, které se systematicky věnují etické výchově. Využívají většinou výborně propracovanou metodu profesora Roberta Roche Olivara. Ta vychází mj. z poznatku, že nejúčinněji se výchova jedince daří prostřednictvím správně a citlivě vytvářených vztahů v rámci výchovného společenství. EF ČR tuto metodu již několik let vytrvale šíří a propaguje. Hodnocení výsledků této výuky veřejnými představiteli, pedagogy, rodiči a především samotnými žáky škol, kde je vyučována, je velmi povzbuzující. Domnívám se tedy, že zahrnutí EtV jako nového doplňujícího vzdělávacího oboru do RVP je moudrým rozhodnutím ministryně školství a přišlo v podmínkách ČR ve správnou chvíli. Chtěl bych proto ocenit i úsilí těch politiků, kteří k němu přispěli. V současnosti u nás totiž existuje již dostatečná zkušenost i praxe. Pro školy, které nechtějí pouze pasivně čekat, jak jejich žáci budou „osamoceně“ odolávat mnoha eticky negativním a stále sofistikovanějším tlakům, je zde nyní zajímavá příležitost, jak těmto jevům aktivně, komplexně a inteligentně vzdorovat. Věřím, že alespoň některé ji využijí.

Mgr. Jan Šimáček
koordinátor Projektu podpory etického vzdělávání Královéhradeckého kraje 2009 – 2012