Zpět

Možné řešení kauzy Atol

Přidáno 8. 7. 2009
Ilustrační foto
Uzavření exkluzivní smlouvy o parkování mezi městem Hradec Králové a firmou Atol zdůvodnilo vedení radnice úsporou finančních prostředků z rozpočtu města a vyřešením problému dopravní obslužnosti jako celku.
Jaká je realita?
  • město parkování i nadále dotuje (platí invalidní stání, městskou policii a devíti miliony ročně splácí parkovací dům pod pivovarem)
  • výstavba 1000 nových parkovacích stání, které se zavázal Atol během příštích 30 let vytvořit ani zdaleka neřeší celkový deficit míst, který je několikanásobně vyšší
  • vlastní kapitál ve výši 12,5 mil. Kč vložený do Atolu je v porovnání s prostředky, které je třeba do systému investovat, zanedbatelný.
  • kdyby se město nedopustilo chyb při investování (islandské banky či autobusový terminál), mohlo bez problémů do parkování vložit z vlastních zdrojů více než 100mil. Kč.
  • ve smlouvě je zakotven a v praxi důsledně dodržován „princip samofinancování“, což znamená, že všechny další peníze do investic pochází z plateb od občanů
  • smlouva garantuje Atolu dlouhodobé rentabilní podnikání, bez toho, že by omezovala náklady
Z toho je zřejmé, že bez aktivní účasti města na rozvojových investicích do parkování nemůže být tento problém uspokojivě vyřešen. Je proto nezbytné získat zpět kontrolu nad touto životně důležitou činností.

V průběhu uplynulého roku proto KDU–ČSL učinila tyto kroky:
  • byl podán návrh zrušení smlouvy s Atolem (byly podány podněty na protimonopolní úřad, ministerstvo vnitra a  ministerstvo financí. Každá z těchto institucí odpověděla, že problematika nespadá do její působnosti a odkázala nás na zbývající dvě, případně na soud)
  • Návrh na odkoupení akcií Atolu městem. Toto levné a jednoduché řešení je i bezkonfliktní a korektní vůči akcionářům Atolu. I tento náš návrh rada města zamítla.
  • Z právních analýz, které jsme si nechali zpracovat, vyplynulo, že případný soudní spor je problematický především  z toho důvodu, že lze jen velmi obtížně napadnout smlouvu, kterou obě strany, tj. firma Atol, a.s. a vedení města Hradec Králové obhajují. Soudní cesta je reálná pouze za předpokladu, že by představitelé města měli na změně či výpovědi této smlouvy zájem, opak je ale pravdou.
Za tohoto stavu lze konstatovat, že všechny možnosti, jak dosáhnout pozitivních změn v parkování v Hradci Králové byly z naší strany vyčerpány a že jakákoliv zásadní změna ve městě Hradec Králové bude možná pouze za předpokladu výměny vedení města.
 
Vladimír Derner